Thursday, July 10, 2008

Intervju:Dragan Varagić: Naše firme ne umeju da zarade internetom

Intervju sa Draganom Varagićem stručnjakom za poslovnu primjenu Interneta, i vlasnikom agencije „P2 internet".
Intervju objavljen na biznisnovine.com.
Pitanje je da li i pola odsto kompanija u Srbiji koristi internet komunikaciju na način koji bi im mogao doneti značajnije poslovne rezultate

Kod domaćih kompanija još nije u potpunosti razvijena svest o tome kako da poboljšaju poslovanje zahvaljujući internetu. Razlozi za to su neznanje i strah od nepoznatog - tvrdi Dragan Varagić, jedan od najvećih domaćih stručnjaka za poslovnu primenu interneta.

On kaže da firme u Srbiji na polju interneta za Evropom kaskaju čitavu deceniju, a da nas prestižu i zemlje u regionu. Prema njegovim rečima, dobar deo ovdašnjih kompanija ima katastrofalne prezentacije, pre svega zahvaljujući „mešanju" vlasnika i direktora u proces izrade i činjenici da bi gotovo uvek voleli da plate „jaguara po ceni fiće".

Da li domaće kompanije na pravi način koriste internet u komunikaciji sa klijentima i poslovnim partnerima?

- Poslovna komunikacija putem interneta ima sve osnovne karakteristike, kao i klasični sistemi poslovne komunikacije (telefon, faks...), što znači da u onim firmama, gde je prepoznato da internet donosi veoma konkretnu i merljivu poslovnu korist, te firme koriste intenzivnije internet i u Srbiji. Procena je da preko osamdeset odsto kompanija u Srbiji na neki način koriste internet, ali pitanje je da li i pola odsto kompanija koristi internet komunikaciju na način koji bi im mogao doneti značajnije poslovne rezultate.

Koji su razlozi za toliki procenat neshvatanja koristi od internet komunikacije?

- U ljudskoj prirodi je da postoji strah od nepoznatih stvari, koje u slučaju poslovanja mogu da daju i negativne reperkusije, ako se ne koriste kako bi trebalo. Praksa početaka primene interneta u poslovne svrhe kod nas i u svetu je pokazala da se veoma često početak ozbiljnijeg uključivanja interneta u poslovne procese vezuje za nekog pojedinca-entuzijastu, a kasnija njegova obuhvatnija primena u poslovnoj komunikaciji zavisi od rezultata koji se postižu delovanjem tog pojedinca.

U Srbiji trenutno postoji bar nekoliko stotina firmi koje posluju samo preko interneta, a neke od njih imaju veoma respektabilne godišnje promete, što se može proveriti na sajtu Agencije za privredne registre.

Koje su najčešće greške, koje naše kompanije prave u kreiranju internet prezentacija i portala?

- Kako je korišćenje interneta u poslovne svrhe (e-biznis) mlada industrija i u svetu i kod nas, najveći problem je činjenica da kada je potrebno kreirati veb sajt, ne postoji niko u firmi ko zna šta bi uopšte trebalo da bude cilj onlajn nastupa, i kako to ostvariti. Rešenje se u skoro sto odsto slučajeva nalazi u angažovanju kompanije ili pojedinca za izradu veb sajta, koji direktno utiču na poslovne aspekte takvog nastupa kompanije, a reč je praktično o tehničarima - izvođačima radova izrade internet prezentacije. To je kao da angažujete zidare da vam projektuju kuću. A izrada sajta je samo neophodan početak onlajn nastupa, nije njegov kraj.


Postoji bar dva načina kako da kompanija ne pravi velike greške pri kreiranju svog internet nastupa. Možemo angažovati osobu iz kompanije i dati joj zadatak da završi adekvatne kurseve, ili da preko interneta pronađe načine da sagleda karakteristike internet komunikacije i da primeni „u svoju korist" najbolju praksu korišćenja interneta u poslovne svrhe. S druge strane, mogu se angažovati specijalizovane konsalting agencije ili pojedinci koji mogu da obuče i pripreme zaposlene za kreiranje kvalitetnog onlajn nastupa. Na nivou konsaltinga može se razraditi šta je sve potrebno da kompanija ostvari u onlajn okruženju i putem samog veb sajta, u zavisnosti od njenih potreba i ciljeva. Na ovaj način se značajno smanjuju troškovi izrade veb sajta, jer se tada zna tačno šta treba napraviti, pa nema lutanja...

Da li je čest slučaj da se dizajnom i efektima „ubijaju" suština i sadržaj, a što bi neki rekli, ponekada i prikriva prostota?

- Veoma je česta pojava u praksi kreiranja veb sajtova, da kad kompanija odluči da kreira onlajn prezentaciju, bez obzira na priznanje da nadležni u firmi ne znaju puno o tome, ipak su oni ti koji diktiraju šta i kako treba da se pravi, jer su tako videli na drugim mestima. Pitanje je šta je merilo u tim „gledanjima", jer je pravilo da se sajt ne pravi za „gazde" već za korisnike sajta i za zaposlene koji će raditi na tom sajtu. I u svetu i kod nas ova pravila se veoma često zapostavljaju. I za ovu pojavu ima puno opravdanja - veoma je teško prihvatiti nekome ko je uspešan u poslu (vlasnik firme) da priča sa nekim „klincem" kojeg uopšte ne razume. U ovakvim slučajevima sujete, stvaraju se najgora rešenja veb sajta.

Zbog straha da će onaj ko radi veb sajt „pokrasti" firmu, jer ne znaju da li kupuju „fiću", opel vektru staru šest godina, ili novi mercedes, tada se obično ide na trgovinu tipa „Ja bih jaguara za cenu fiće".

Na žalost, živimo u vremenu u kojem pojavni oblik ima veću „prođu" od sadržaja (suštine), a na internetu sadržaj donosi uspeh, gde je dizajn ipak samo „pakovanje". Daću jedan savet: nemojte davati da vam sajt prave „kreativci", već one firme koje imaju za reference uspešne sajtove koji prodaju proizvode, usluge, imidž.

Kojih se osnovnih pravila treba držati da bi ciljna grupa lako pronašla prezentaciju kompanije ili proizvoda?

- Postoji čitava oblast koja se bavi kvalitetnim pozicioniranjem sajta u adekvatnim rezultatima pretraživanja na pretraživačima kao što su Google.com ili Pogodak.rs, jer na svetskom nivou kvalitetno pozicionirani sajtovi dobijaju oko 75 odsto posetilaca sa pretraživača. Oblast se naziva optimizacija sajta prema zahtevima pretraživača (Search Engine Optimization - SEO) i kada kreirate ili redefinišete veb sajt, potrebno je da naznačite firmi koja će ga kreirati, da sajt mora biti vidljiv na pretraživačima, odnosno da pokušate da se nađete u prvih deset rezultata pretraživanja. Kada otkucate na njima opise vaših proizvoda i usluga, tada će i ime firme i imena proizvoda biti vidljivi na pretraživačima.

Na koji način kompanije treba da koriste internet, osim klasične korporativne prezentacije?

- Kao što sam prethodno napomenuo, kreiran sajt je kao da ste otvorili novu prodavnicu, bez obzira na to da li prodajete reputaciju, proizvode ili usluge. Internet komunikacija podrazumeva korišćenje različitih sistema promocije prema pravilima koja postoje na internetu, od klasične prodajne promocije, internet oglašavanja, kao i odnosa sa medijima preko interneta, itd. Posebno je bitno savladati načine komunikacije sa čistim internet medijima (onlajn novine i magazini), kao i tzv. društvenim medijima poput blogova, foruma, društvenih mreža, na primer Fejsbuka.

Da li zaostajemo za svetom u sferi poslovanja uz pomoć interneta?

- Interesantna karakteristika interneta je da su rezultati onlajn nastupa organizacije veoma merljivi i uporedivi sa ostalim državama. Tačno se zna šta će se dešavati sa korišćenjem interneta u poslovne svrhe, u zavisnosti od aktuelnog stanja internet trgovine, onlajn oglašavanja, odnosa sa medijima putem interneta...

Kada se Srbija uporedi u tom kontekstu sa okruženjem, kasnimo za Hrvatskom oko dve godine, za Mađarskom i Slovenijom oko pet godina, za Bugarskom i Rumunijom oko tri godine, a za Velikom Britanijom oko devet godina. Sve razvijenije države bile su u stadijumu razvoja u kojem smo sada mi, i to je razlog zašto sve veći broj kompanija iz tih zemalja kupuje kvalitetne domaće onlajn projekte, ili kreiraju svoje onlajn servise u Srbiji - znaju šta ovde sledi. To će se u narednom periodu samo intenzivirati, bez obzira na kvalitet dosadašnjeg negativnog „upliva" države. Država može značajno da utiče na kvalitet razvoja interneta u Srbiji, ali... videćemo.

1 comment:

firme said...

Koristan blog. Hvala na informacijama.